Banden veroorzaken 1000 keer meer fijnstof dan een brandstofmotor

Uit Brits onderzoek is gebleken dat rubberen autobanden en remmen een grote bron zijn van het veroorzaken van fijnstof, groter dan een benzine- of een dieselmotor. Het onderzoek wijst uit dat de slijtage van de band tijdens het remmen veel groter is dan gedacht werd.

De nieuwere benzine- en dieselmotoren zijn een stuk schoner dan hun voorgangers, dit is voornamelijk omdat de huidige motoren voorzien zijn van een zogenaamd “fijnstof-filter”. Dit filter zorgt ervoor dat de meeste deeltjes worden afgevangen. Dit maakt niet dat het grote uitstoot probleem is opgelost. Integendeel, uit recent onderzoek is gebleken dat er meer bronnen zijn die bijdragen aan het probleem van overmatig wegverkeer, aldus Emission Analytics

Om een goed beeld te krijgen van de slijtage van een autoband is Emission Analytics met een maximaal vol geladen 2011 VW Golf uitgerust met de goedkoopste banden op de markt de weg opgegaan. De test bestond uit een 320 kilometer lange en bochtige route met een gemiddelde asfaltkwaliteit. Dit resulteerde in een totaal verlies van 1844 gram verdeeld over 4 banden. Dit staat gelijk aan 5,8 gram per kilometer. Dit ter vergelijking met de huidige uitlaatgaslimiet voor fijnstof die op dit moment op 4,5 milligram staat per kilometer. Dit betekent dat er gemiddeld 1000 keer meer rubber loskomt van de banden dan dat er via de uitlaat de lucht ingeblazen worden.

17 miljoen kilo
De deeltjes die loslaten/ontstaan bij bandenslijtage hebben meestal een diameter van ongeveer 10 micrometer (PM10). Fijnstof uit de uitlaat - met name van benzinemotoren - is daarentegen vaak kleiner en daarmee ook schadelijker voor de gezondheid. Volgens Emission Analytics stoten autobanden echter ook microdeeltjes uit, dit komt vaak door de hitte in de banden. Hoeveel en op welke schaal wordt niet genoemd in het onderzoek.

Het is al een langere tijd bekend dat er elk jaar in Nederland 17 miljoen kilogram sluitstof in het milieu terechtkomen. Daarvan beland een miljoen kilogram in het water, dit is ongeveer net zo veel als dat er fijnstof in de lucht komt. Onderzoekers laten weten dat het waarschijnlijk de komende jaren alleen maar toe zal nemen. Dit heeft volgens hun vooral te maken met de opkomst van SUV’s en elektrische auto’s omdat deze zwaarder zijn ontstaat er meer slijtage.

Wil je meer weten over de dienstverlening van BioLab? Neem contact met ons op. Onze experts staan voor u klaar.

BioLab nieuws

  • 27 mrt 2020

    Positieve invloed van coronamaatregelen

    vrijdag 27 maart 2020
    Naast dat de vele maatregelen, die de verspreiding van het Coronavirus moeten indammen, grote negatieve effecten hebben op onder andere de economie en het sociale leven, geven de satellieten ons een positief inzicht.Sinds een paar weken geleden komen er van alle kanten maatregelen om het Coronavirus...
  • 11 mrt 2020

    CO2 uitstoot per persoon

    woensdag 11 maart 2020
    "Wat is eigenlijk de gemiddelde uitstoot per persoon? En wat zijn de verschillen per land?" Deze vraag is laatst gesteld door een inwoner van Nederland, omdat deze vraag nog meer vragen op riep werd het volgens Heleen de Conninck tijd om deze vraag publiekelijk te gaan beantwoorden.De Conninck onder...
  • 03 mrt 2020

    CO2 uitstoot nauwelijks toegenomen

    dinsdag 3 maart 2020
    Ondanks toenemende groei van de wereldeconomie afgelopen jaren is de uitstoot van het broeikasgas CO2 nauwelijks toegenomen, dit liet het Internationaal Energie Agentschap vorige week weten. Is dit het moment waarin alle aandacht voor dit probleem ook zijn vruchten afwerpen?Klimaatexpert van het Pla...
  • 24 feb 2020

    Aanbieders CO2-compensatie discutabel

    maandag 24 februari 2020
    Ondanks dat bedrijven verkondigen dat ze de CO2 uitstoot van hun bedrijf compenseren, is het vaak grootspraak en maken het zelden waar. De schade die deze uitstoot teweegbrengt wordt bijna nooit verbetert. Dit wordt vermeld in een onderzoek dat Trouw laatst naar buiten bracht. Iets meer betalen voor...
  • 17 feb 2020

    Industrie worstelt met Legionellarisico

    maandag 17 februari 2020
    Door twee incidenten die nog niet zolang geleden zijn voorgevallen begint het door te dringen dat er een reëel gevaar op verspreiding van Legionella ontstaat bij biologische afvalwaterzuivering. Verschillende bedrijven binnen de industriële sector erkennen het probleem, maar door veel onduidelijkhei...
  • 05 feb 2020

    Biomassacentrales Ede overschrijden uitstoot grens fijnstof

    woensdag 5 februari 2020
    Volgens milieudeskundige stoten twee van de drie biomassacentrales die zich in Ede bevinden ferm meer fijnstof uit dan de wettelijke norm toestaat. Dit is gebleken uit verschillende metingen die plaats vonden in 2017 en in november 2019.Ede kent 3 w, op dit moment zijn er van twee centrales bekent w...
  • 27 jan 2020

    Loden leidingen leiden tot gevaar

    maandag 27 januari 2020
    Diverse Nederlandse gemeentes hebben afgelopen week laten weten dat ze bij verschillende gebouwen en panden gaan nalopen of er loden leidingen aanwezig zijn, dit naar aanleiding van een advies van de Gezondheidsraad.Ondanks het verbod op het gebruik van loden leidingen dat in 1960 is ingevoerd zijn ...
  • 16 jan 2020

    RIVM: Mogelijke verspreiding van legionella via waterzuiveringsinstallaties

    donderdag 16 januari 2020
    Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) laat dinsdag 14 januari op basis van 2 recente onderzoeken weten dat er rond de tachtig waterzuiveringsinstallaties in ons land mogelijk via de lucht het veel gevreesde bacterie Legionella verspreiden. De mensen die in de omgeving wonen en wer...

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

En volg ons op social media

BioLab Contactgegevens:

NetherlandsBioLab Research & Solutions
Rotterdamseweg 56
2921 AP Krimpen aan den Ijssel




E-mail: info@biolab.nl
Tel. 088 1900 900
Fax. 088 1900 901

DubaiBioLab Research & Solutions
Plot No. 531 – 519 Dubai – UAE
P.O Box 61670

E-mail: info@biolab.nl
Tel. +31 (0)88 1900 900
Fax. +31 (0)88 1900 901

BioLab Research & Solutions B.V. staat bij de KvK te Rotterdam ingeschreven onder het nummer 24463880. Hierbij geldt het BTW nummer NL8209.01.428.B01.
Op al onze diensten zijn onze algemene voorwaarden van toepassing.

Stuur ons een mail: